Monday 10 November 2014

DIDIK P15





BAB LIMA BELAS






            Azimah memerhatikan sahaja Nurezam yang mengeluarkan beg pakaiannya dari boot kenderaan.  Nak diambil sendiri lelaki itu melarang.  Selepas dia membuka kunci rumah dan menghidupkan lampu Azimah duduk santai di buaian di luar rumah.

            "Betul-betul tak nak masuk dulu?"  Azimah bertanya Nurezam yang sudah menyelesaikan kerjanya.
            "Next timelah.  Dah pukul 9.00 ni.  Ezam belum iron baju, belum readykan maklumat untuk meeting awal pagi esok.  Kalau masuk, rasanya Ezam tak keluar nanti!"  Nurezam menerangkan sambil bergurau.  Dia suka melihat Azimah malu.
            Selain rasa malu, rasa sayu turut timbul di hati Azimah.  Sebagai isteri dia sepatutnya menyediakan keperluan lelaki itu, tapi dia tak berpeluang.
            "Okay, drive carefully!"  Azimah bersalam dengan Nurezam.  Tangan lelaki itu diciumnya seperti biasa.  Nurezam memeluk pinggangnya dan mencium dahinya.  Lelaki itu memang serba pelik di mata Azimah.
            "Minggu depan Ezam balik rumah Ajim ya?"  Walaupun malu, terkeluar juga ayat itu dari mulutnya.
            Azimah tak terus menjawab.  Hairan betul dengan permintaan demi permintaan yang terlalu bercanggah dengan permintaan awal lelaki itu ketika mereka baru dinikahkan.  Seperti tak percaya pula dengan permintaannya.  Kalau ikutkan, dah tiga minggu berturut-turut Nurezam bersama Azimah di hujung minggu.  Tak marahkah buah hati pengarang jantung, intan payungnya bila lelaki itu tidak menghabiskan hujung minggu bersamanya?
            "Ajim nak tanya soalan boleh?"
            "Tanyalah"  Muka Azimah ditatapnya dengan senyum yang masih tak putus.
            "Ezam janji dulu tak akan marah!"  Lebih baik bersedia payung sebelum hujan.
            "Tanyalah, Ezam tak marah"
            "Ezam nak apa sebenarnya dari Ajim?  Kalau Ezam nak Ajim buat sesuatu, Ezam cakap direct aje.  Tak perlu buang masa buat banyak perkara"
            Kecut perut Azimah melihat senyum yang tiba-tiba mati dari wajah lelaki itu.  Hanya pandangan tajam dari mata dan wajah yang serius memandangnya.  Pelukan di pinggangnya pun dilepaskan tiba-tiba.  Tak berkata apa-apa, lelaki itu masuk ke KIA Sportagenya.  Kenderaan diundurkan dan lelaki itu terus berlalu.
           
            Azimah menutup pagar.  Salah akukah kerana merosakkan suasana harmoni yang wujud antara mereka?  Azimah bukannya apa, dia tak rela ditipu.  Dia tak mau diperbodohkan lelaki itu.  Kesannya bukan orang lain, dia sendiri yang kena menghadapinya, memikulnya, menanggungnya.  Azimah memang sayangkan Nurezam sejak dia dinikahkan dengan Nurezam malam itu.  Dia sudah menerima lelaki itu seadanya.  Tetapi lelaki yang dipaksa mengahwininya itu tak menghargai malahan mengeluarkan kata-kata yang berbentuk penghinaan kepada Azimah yang dibahasakannya sebagai perempuan kampung.  Adakah lelaki itu tahu yang Azimah juga tak pernah meminta untuk mereka disatukan?  Azimah menarik nafas panjang.  Entah apa lagi yang bakal dihadapinya selepas ini.  Lelaki!  Lelaki!


            PANAS dada Nurezam mengingat kata-kata dari isterinya sebentar tadi.  Dia bersungguh, perempuan itu menyangsikan tindakannya pulak.  Nasib baik dia berjanji untuk tidak marah.  Sebelum anginnya sampai lebih baik dia cepat beredar.  Kalau ditunggu, entah apa agaknya yang akan terkeluar dari mulutnya.   Sepanjang perjalanan balik ke Sri Petaling, Nurezam melamun sendiri.  Kalau ikutkan hatinya, tak sanggup dia nak berpisah dengan Azimah yang semakin rapat dengannya itu.  Mengingat perempuan yang sah isterinya itu, Nurezam jadi tersenyum sendiri.  Kerana mengejar 'cinta mahal' perempuan itu dia selalu tak keruan rasa.  Sabarlah Ezam, dia belum boleh percayakan kamu.  Apapun, Nurezam berazam untuk terus memiliki cinta perempuan itu.  Lusa, dia akan bertemu Mimi.  Dia nak berpisah dengan Mimi.  Keputusannya muktamad!    


            MIMI memasamkan muka dan membentak kakinya memandang lelaki yang duduk tenang di hadapannya.  Tak dapat diterimanya kata-kata yang keluar dari mulut Nurezam.  Kekasihnya itu mengishtiharkan perpisahan.  Patutlah kebelakangan ini sukar benar dia nak bertemu Nurezam.  Panggilan telefonnya pun tak pernah berangkat.  Apa agaknya yang sudah dilakukan 'kampung women' itu sampai Nurezam berubah begitu sekali?  Tak dapat betul menerima yang dia cuma kalah dengan perempuan kampung yang diberitahu Nurezam sebagai punca.
            "I tau I bersalah Mimi.  I tak kotakan janji.  I cuba panggil rasa cinta I pada you, tapi memang tak boleh.  I betul-betul cintakan isteri I"  Nurezam bersuara menghadap kemarahan Mimi.
            "Apa lebihnya perempuan kampung tu berbanding I?  Apa dia dah buat kat you sampai you berubah betul?  You kan dah janji nak ceraikan dia after 2 years!"  Menjerit Mimi dalam bilik restoran yang memang ditempah khas oleh Nurezam. 
            "Ezam tak tau Mimi.  Perasaan tu wujud sendiri tanpa dirancang.  Dia tak buat apa-apapun kat Ezam.  Ezam yang jatuh hati pada dia.  Ezam tak nak tipu diri sendiri dan Ezam pun tak nak tipu Mimi"
            "You zalim Zam!  You tipu I.  Adakah semua ni sebab seks?  I pun boleh berikan apa yang dia beri pada you.  Dari dulu lagi, I dah cakap dengan you pasal perkara ni kan!  I rela buat apa saja untuk you walaupun kita tak menikah lagi"  Kerana mahukan cinta Nurezam, apa pun dia sanggup berkorban.  Maruah diri bukan lagi pertaruhannya.
            "You jangan salah sangka Mimi.  Perasaan I pada Azimah bukan atas sebab seks.  I belum pernah bersama dia pun.  Ezam menyintai dia, kerana diri dia sendiri.  Tak ada satu alasan kukuh yang dapat Ezam berikan selain itu"  Nurezam cuba menerangkan perkara yang sebenarnya kepada Mimi.
            "You jangan ingat I boleh percaya.  Mustahil you tak sentuh  dia, dah lebih setahun you tinggal bersama.  Ooh!  Dulu you cakap dia 'kampung women', sekarang dah pandai sebut nama pulak.  Whatever!  Tapi you jangan ingat I akan duduk diam saja.  Kalau I tak boleh dapat, dia pun tak akan dapat you!"  Mimi bangun dan meninggalkan Nurezam sendiri.  Marah betul dia ketika itu.

            Dalam diam Nurezam bersyukur pada TUHAN kerana memelihara nafsunya ketika bersama Mimi.  Kalaulah dia ada menjalin hubungan seks dengan Mimi, pasti dia tak boleh terlepas.  ALHAMDULILLAH!  Terasa lega hatinya walaupun Mimi marah benar.  Apapun dia sudah berterus terang.  Tiba-tiba saja dia jadi teringatkan Azimah.  Marahkah perempuan lembut yang murah senyum itu bila dia berlalu saja tanpa menjawab pertanyaannya 3 malam yang sudah.  Rindu betul Nurezam pada Azimah.  Handphone dicapainya dan nombor perempuan itu didailnya.  Panggilan tak dijawab, mungkin Azimah on lecturer.  Dia menghantar mesej ringkas.  Kemudian dia balik ke pejabat.  Tak senang hatinya bila masa sejam dah berlalu, tapi mesejnya masih tak berjawab.  Cuba dihubunginya sekali lagi, talian tak bernada.  Handphonenya ditutup pulak.  Enggan melayan panggilan akukah?  Cepat saja Nurezam keluar dari pejabat menuju ke keretanya.

            BBB menjadi matlamat destinasi pemanduannya.  45 minit sahaja, dia sudah memasuki pintu pagar UKM yang berdiri megah.  Hampa hatinya bila pintu bilik Azimah tertutup rapat.  Ketika melintasi pejabat Jabatan Pengurusan, Nurezam berhenti bertanyakan kerani di situ.
            "Puan Azimah keluar awal hari ni"
Itu saja maklumat yang diperolehinya.  Tak perlu berfikir panjang, cari saja di rumah.  Cepat otak Nurezam membuat keputusan. 
Melihat kereta Azimah ada di rumah, baru Nurezam mampu tersenyum.  Tapi pelik pulak kenapa telefon dan smsnya tak dijawab.  Dia marah sangat dengan akukah?  Eh!  Ada orang lain.  Siapa agaknya?  Perkara bukan-bukan pulak keluar di fikirannya.  Takkanlah Azimah begitu!  Cepat tangannya memicit loceng di sebelah pintu rumah.  Keluar satu wajah yang memang terlalu asing di mata Nurezam.
"Ya encik.  Apa yang boleh saya bantu?"
"Azimah ada?"
"Ada, dia tak sihat"  Pendek jawapan Nurizati.  Siapa pulak lelaki ni?  Kenal pulak dia dengan Azimah.
"Sakit?"  Tak bertangguh Nurezam menolak pintu.  Terdorong ke belakang perempuan yang sedang memegang daun pintu itu jadinya.
"Encik!  Encik!" 
Nurizati mengejar langkah lelaki asing yang menuju ke bilik Azimah.  Pasti Azimah akan mengamuk kalau dia gagal menghalang lelaki itu.  Tak pernah Azimah membenarkan mana-mana lelaki masuk ke rumahnya, apatah lagi bilik tidurnya.
"Encik jangan masuk, nanti Azimah marah saya.  Biar saya minta izin dia dulu"  Nurizati menghalang langkah lelaki itu di hadapan pintu bilik.  Termengah-mengah dia.
Nurezam tersenyum mengingat kesalahannya.  Kalaulah dia mengenalkan diri dari awal, pasti perempuan itu tak sekalut itu.
"Saya ni Ezam"  Nurezam tersenyum memperkenalkan dirinya.
"Ezam?" 
Seperti pernah didengarnya nama itu di mulut Azimah.  Teringat bicara Azimah ketika berjanji mengenalkan suaminya.  Ezam?  Tak salah lagi, lelaki itulah suami teman yang sedang terlantar sakit di biliknya itu.
"Husband Azimah?"  Nurizati membuat kepastian.
"Ya"  Nurezam tersenyum sambil angguk mengiakan.
"Maaf ya En Ezam.  Saya tak kenal En Ezam"  Nurizati meminta maaf, pintu bilik Azimah dibukakannya.  Malu betul dia menahan orang yang tak sepatutnya.  Semuanya salah Azimah kerana enggan mengenalkan suaminya kepada Nurizati awal-awal lagi.  Sudahnya dia mendapat malu free.  Tak guna Azimah!  Sempat dia membebel sendiri, menyumpah Azimah. 

Langkahan pantas Nurezam ke dalam bilik Azimah diiringi dengan anak mata Nurizati.  Nurezam dilihatnya terus duduk di sebelah Azimah yang masih belum sedar akan kedatangan lelaki itu.  Perbuatan Nurezam yang mencium dahi temannya itu terus diperhatikannya.  Romantiknya dia!  Azimah dilihatnya terjaga.  Saat itu Nurizati teringat sesuatu, dia seperti pernah menemui lelaki itu sebelum ini.  Tapi di mana?
"Kenapa awak datang?"  Dalam lemahpun Azimah bersuara.
"Wife I sakit, takkan I tak balik.  Ajim dah pergi klinik dah?"  Nurezam bertanya lembut.  Rambut isteri diusapnya.
"I dah makan ubat.  I tak larat nak bangun pun.  Rehat sekejap, okeylah"  Azimah menjawab terbatuk-batuk, tekaknya perit benar.
"Mana boleh macam ni, Ezam bawak Ajim pergi klinik ya?"
"Tak payahlah.  You baliklah ke pejabat, I okey"
"Ezam bawak Ajim ke klinik ya?"  Untuk kali kedua Nurezam meminta kebenaran.  Tika itu tangannya sudah mencempung tubuh lemah Azimah.
"Ajim tak nak Ezam.  Tolonglah!"  Tangannya memukul-mukul dada Nurezam walaupun dia benar-benar dalam keadaan lemah. 
Mungkin kalau orang lain, Azimah takkan menolak sampai macam tu sekali.  Nurizati yang mengintip garu kepala.
Tak sampai hati pulak Nurezam melihat Azimah begitu.  Nurezam terfikir idea yang lebih baik.  Nurezam meletakkan kembali Azimah di katilnya.  Dia keluar dari bilik.  Hanya senyum dilemparkan kepada Nurizati ketika berpapasan dengan perempuan itu di luar bilik.

Nurizati menghampiri Azimah yang dilihatnya menangis.
"Kenapa Ajim nak buat Ezam macam tu?  Nur nampak dia betul-betul ambil berat tentang Ajim"  Nurizati menggosok lembut tangan Azimah.  Tangan sebelahnya mengesat airmata di pipi Azimah.
"Nur puas hati tak dah dapat kenal dengan suami Ajim?"  Azimah tak menjawab pertanyaan Nurizati sebaliknya dia melencongkan perbualan.
"Memang Nur nak kenal sangat suami Ajim tapi bukan dalam keadaan begini.  Apapun, akhirnya Nur dapat juga kenal dengan suami Ajim yang asyik busy selalu tu" 
Walau tak tau apa-apa, dia nampak kehampaan di wajah Azimah kerana dia berkenalan dengan suaminya dalam keadaan begitu.  Terlalu banyak yang dirahsiakan Azimah.  Walaupun banyak soalan di hatinya, bukan masa yang sesuai untuk dia menuntut jawapan dari Azimah.  Di dalam hatinya dia masih cuba mengingat di mana dia pernah berjumpa dengan lelaki kacak yang menjadi suami Azimah.
"Ajim, aku dah masak bubur, nanti makan ya?  Sekarang aku nak balik dulu.  Anything, call me!"
"Thanks Nur
"Aku tunggu engkau sihat.  Aku…."
"Aku tau Nur, aku akan jawab semuanya"  Awal-awal lagi dah dapat diagaknya apa permintaan Nurizati.

Selepas mencium pipi Azimah, Nurizati keluar dari bilik Azimah.  Suami perempuan itu dilihatnya sedang berbual-bual di telefon bimbit miliknya.  Tak sopan pulak balik tanpa memberitahu lelaki itu.  Nanti dikata dia tak beradab pulak.  Nurizati menanti lelaki itu selesai bicara.
"Saya minta diri dulu En Ezam"  Nurizati berbahasa sebaik saja lelaki itu selesai berbicara di telefon.
"Terima kasih banyak-banyak ya aa…."  Nurezam memang tak tau nama perempuan itu.
"Saya Nurizati.  Panggil Nur aje"  Pantas saja Nurizati memperkenalkan dirinya.
"Terima kasih sekali lagi Nur"
"Sama-sama.  Sebagai kawan dah jadi tanggungjawab saya En Ezam.  Saya dah masak bubur.  Nanti awak bagi Azimah makan ya?"
"Baiklah"  Nurezam angguk kepala dengan permintaan Nurizati. 

Nurezam memerhatikan Perodua Kembara Nurizati berlalu.  Pasti mereka kawan yang sangat rapat.  Itu penilaian awal yang dapat dibuatnya.  Mengingat Azimah bersendirian di dalam, cepat dia masuk.  Perempuan itu dilihatnya menutup mata dengan pergelangan tangan kanannya.

"Ajim!"  Tangan kiri Azimah digenggamnya.  Tiada suara keluar dari mulut perempuan itu.
"Ajim!  Pandanglah muka Ezam ni, Ezam nak cakap dengan Ajim ni"  Nurezam cuba memujuk Azimah yang tak mempedulikannya. 
"Cakaplah, Ajim boleh dengar"  Azimah enggan mengalih tangannya.
"Ezam nak jawab soalan Ajim tiga hari sudah"  Nurezam berkeras mengalihkan tangan perempuan itu dari matanya.
"Tak payah!  Ajim dah tak nak tau" 
Azimah memalingkan mukanya ke sebelah kanan.  Dia enggan menatap muka Nurezam.  Pasti dia tewas kalau terus menatap wajah lelaki yang dipenuhi senyum itu.  Azimah sendiri pelik dengan dirinya yang selalu mudah termakan pujuk Nurezam.
"Kenapa Ajim tak telefon Ezam yang Ajim sakit?"  Tak puas hati dengan cara perempuan itu yang enggan berkongsi masalah dengannya selaku suami.
"Ajim tak nak susahkan awak.  Awak kan selalu sibuk dengan kerja!"
"Memanglah saya sibuk.  Tapi kalau ada apa-apa yang Ajim perlukan Ezam, Ezam boleh luangkan masa datang ke sini"
"Kenapa Ezam datang sini?  Ajim tak nak dengar alasan yang bukan-bukan.  Ezam ada urusan dekat sini ke?"  Nurezam dilihatnya menggeleng kepala.
"Nurizati call Ezam ke?" 
Memang Nurizati ada meminta keizinannya untuk menghubungi lelaki itu, tetapi Azimah melarang keras.  Sebab itu, selepas menerima panggilan Nurezam yang hanya dipandangnya sepi, dia sengaja menutup telefonnya. 
Nurezam geleng kepala lagi.  Wajah isteri yang masam dihadapnya.  Pipinya disentuh lembut.
"Tak ada alasan yang bukan-bukan.  I miss you, really miss you.  Ezam call, you tak angkat, sms pun tak balas.  Ezam risau tu yang Ezam rush ke Bangi."
Azimah ketawa menyambut bicara Nurezam.  Sakit-sakit pun dia boleh ketawa, hatinya tergeletek betul mendengar bicara dari lelaki itu.
"You ni luculah Zam.  You ni mabuk ke?" 
Azimah bertanya setelah tawanya reda.  Nurezam tenang saja, tak pulak menjawab apa-apa.  Hanya wajah konfiusnya ditunjukkan ketika menerima pertanyaan Azimah.
"Ada ke kerinduan yang you bakikan untuk Ajim?"  Terbatuk-batuk Azimah mengeluarkan pertanyaan. 
"Off course ada.  Bahkan seluruh kerinduan I untuk you, you kan isteri I"  Serius Nurezam mengeluarkan bicara.
"You sedar tak apa yang you cakap ni.  I ni Azimah bukan …."  Bicara Azimah mati bila tangan lelaki itu pantas menutup mulutnya.
"I sedar, I masih siuman lagi!  Jangan sebut nama orang lain.  Sekarang I cuma nak kita berdua aje, Ezam dengan Ajim"
Nurezam memotong bicara Azimah.  Azimah terdiam jadinya.  Betulkah apa yang didengarnya tadi keluar dari mulut lelaki itu?  Dunia dah terbalik agaknya!  Mata lelaki itu ditenungnya, tiada cahaya penipuan di situ.  Sinar matanya ikhlas sekali di penilaian mata dan fikiran Azimah.  Mata mereka terus bertentangan, tubuh terkaku dan mulut bisu tanpa suara.

"Ehm!  Ehm! Siapa yang nak dirawat ni?" 
Kedengaran satu suara asing mencelah di antara kesunyian mereka berdua.  Terkejut jadinya Nurezam dan Azimah bila menyedari kehadiran orang lain di rumah itu.  Masing-masing memandang ke pintu bilik.  Azimah pelik melihat lelaki yang terlalu asing itu boleh berada di situ.  Nurezam yang bangun menyambut lelaki itu dengan senyuman diekori dengan pandangan matanya. 
"Zol!  Sorrylah, I tengah melayan tuan puteri ni.  Tak sedar you dah sampai.  Macamana boleh masuk?" 
Nurezam mengeluarkan pertanyaan untuk menutup rasa malunya sambil tersenyum memandang Doktor Zol yang membawa beg di tangan.
"Macamana boleh masuk engkau tanya?  Dah 3 kali beri salam. Tak berjawab.  Nasib baik engkau masih belum tukar kereta" 
Zol masih cam kereta BMW Sport yang digunakan lelaki itu.  Tak ramai orang yang menggunakan kereta semewah itu di Malaysia, apatah lagi di kawasan sekecil Bangi.  Boleh dikira dengan jari tangan. 

Azimah mencapai skarf yang terletak di kepala katil dan dipakainya.  Geram betul dengan suami yang tak memberitahu langsung dia memanggil doktor ke rumah.  Kalau ya pun, bagi signallah dulu.


NUREZAM memerhatikan Dr. Zol menjalankan tugasnya.  Nurezam angguk membenarkan bila Zol meminta kebenaran menyuntik Azimah.  Tak lama selepas itu Azimah sudah kelihatan mengantuk.  Nurezam mencium dahi isterinya dan memberitahu dia akan keluar sebentar untuk mendapatkan ubat dari klinik Dr Zol.

"You ni husband romantiklah.  I sallute dengan you"  Dr Zol tersenyum gembira memberi komen ketika sama-sama melangkah keluar dari bilik Azimah.
Nurezam tersenyum saja membalas kenyataan Dr Zol yang masih hidup membujang.  Kalaulah Zol tahu apa yang sebenarnya berlaku, pasti dia tak akan sallute langsung pada Nurezam.  Dicemuhnya mau!
"Kenapa I tak tau pun you dah kahwin?"  Dr. Zol menghadapkan Nurezam dengan soalan bonus ketika mereka melangkah keluar dari rumah.
"Dah lebih setahun Zol.  Kat KL cuma buat majlis untuk keluarga sahaja, kendurinya kat rumah wife I saja"  Nurezam memberi jawapan dan di dalam hati dia berharap yang Zol tak akan bertanya lebih lanjut lagi.
"Macamana dengan Mimi?  Macamana you boleh terlepas dari dia?" 
Dr Zol tersenyum menantikan jawapan dari Nurezam.  Setahunya Nurezam dengan Mimi yang seksi giler tu macam belangkas tak boleh dipisahkan langsung.  Walaupun ramai di kalangan teman baik lelaki itu tak setuju dengan perempuan pilihannya, tak pernah Nurezam yang mudah panas baran itu nak mendengar nasihat mereka.  Gara-gara hubungan yang tak disenangi kawan-kawanlah mereka dah jarang berjumpa.  Alih-alih jumpa semula, dah kahwin, dengan orang lain pulak tu.
"Kenapa engkau senyum macam tu?  Engkau perli aku ke?"  Nurezam terus menatap muka Dr Zol yang masih tak menghentikan senyumnya.
"Tak, aku tak perli engkau.  Sebenarnya aku tumpang bahagia engkau bertemu jodoh dengan….. Azimah"  Hampir-hampir dia terlupa nama pesakit barunya itu.
"Sorrylah sebab aku tak beritahu engkau pasal perkahwinan aku.  Zikri pun tak tau.  Ramai yang tak tahu.  Fazley taulah sebab dia kerja dengan bapak aku"
"Aku tau Zam.  Kalau Zikri tau, takkan kembar aku tu tak beritahu aku.  Benda dah berlalu, tak apalah.  Tapi, apahal kahwin senyap-senyap?  Engkau dah tebuk dia dulu ke?"  Sengaja Zol nak mengenakan Nurezam.  Sebaik bicaranya tamat, ketawanya pecah.
"Eii!  Jangan serkap jarang macam tulah.  Isteri aku tu freshlah.  Dengan Mimi pun aku tak pernah buat yang lebih-lebih.  Wife aku lagilah asli beb!  Baik punya!  Pilihan Datuk Shukrilah!"  
Nurezam memuji isterinya sendiri.  Dalam pada itu di hatinya terdetik sesuatu bila teringat cerita Ikmal yang isterinya pernah bercinta dengan seorang lelaki berbangsa Cina.  Benarkah dia masih fresh?  Keliru sekejap Nurezam.
"Oh macam tu!  Engkau dah lama stay kat Bangi, apasal tak cari aku kat klinik?  Melampaulah tu!"  Zol menanti alasan yang bakal keluar dari mulut Ezam.
"Exactly, I stay kat Sri Petaling.  Ni rumah wife I
"Ai!  You ni macamana Ezam?  Sorang kat Bangi, sorang kat Sri Petaling.  Kahwin ke tak ni?"  Pelik pulak Dr Zol mendengar bicara Nurezam.  Tadi bukan main romantik lagi dengan isterinya.  Alih-alih dia diberitahu mereka duduk berasing pulak! 
"Bukan seperti yang engkau fikirkanlah.  Selalunya we all stay kat Sri Petaling.  Kalau isteri I ada lecture malam, dia balik Bangi.  Terpaksalah bergilir sebab ada 2 rumah"  Nurezam sebolehnya mahu merahsiakan perkara sebenar dari kawan baiknya itu.
"Fahamlah aku.  Okeylah Zam, jom ikut aku ke klinik, ambil ubat.  Lepas tu kita pergi minum-minum, makan-makan ke."
Dr Zol faham bila Nurezam tak berkata apa-apa dan menunjukkan reaksi keberatan di wajah. 
"Lambat lagi baru nak sedar tu.  Paling cepat pun 6 jam"  Dr Zol memberi penerangan.
Mendengar penjelasan Dr Zol, baru Nurezam boleh tersenyum.  Memang dia sedang memikirkan isterinya.  Merajuk lagi nanti perempuan itu kalau dia terjaga, Nurezam tiada di rumah.  Bukan mudah nak memujuk rajuknya.  Dia bukan orang yang mudah termakan pujuk, langsung tak seperti perempuan yang pernah mendampinginya.


AZIMAH terjaga dan kepalanya telah terasa ringan.  Panas badannya pun sudah tak sehebat petang tadi.  Jam telah menunjukkan pukul 12.30 malam.  Cahaya samar-samar dari lampu tidurnya, membolehkan dia melihat lelaki yang nampak selesa baring di sebelah kanannya.  Kalau tak kerana lelaki itu datang, pasti Nurizati yang menemankannya malam itu.  Buat pertama kalinya Nurezam tidur di rumahnya, berkongsi bilik dan katil pulak tu!   Azimah tersenyum sendiri.  Luculah pulak dia!

Terkejut Azimah bila tangan Nurezam menyentuh tangannya.  Sangkanya lelaki itu tidur.
"Ajim nak apa-apa ke?"
"Tak apalah, Ajim boleh ambil sendiri, Ajim dah sihat"  Pandangan mata Nurezam tak dikisahkannya.
"Dr Zol pesan suruh Ajim berehat banyak-banyak, dia bagi mc sampai hari Sabtu .  Dia kata Ajim penat sangat.  Apahal, banyak sangat kerja ke kat universiti?"  Nurezam ingin sangat nak tahu.
"Taklah, biasa aje.  Tapi, dah 3 tahun tak sakit, mungkin penyakit berkumpul agaknya.  Tak apalah, Ezam tidurlah.  Dah pukul 12 lebih ni, esok you kerja kan?"  Azimah mengingatkan Nurezam kerana esok hari Jumaat.
"Taklah, Ezam dah minta cuti dengan datuk" 
"Cuti?" 
Terperanjat Azimah.  Kerana akukah?  Betulkah lelaki di hadapannya itu melakukan semua perkara dengan ikhlas.  Lebih baik bersikap tunggu dan lihat sahaja.  Kalau ditanya banyak, baran pulak jadinya nanti, aku yang susah!
"Yelah….  awak kan tak sihat"  Lembut saja bicaranya.
Terus terdiam jadinya Azimah.  Tak tau nak membicarakan isu apa lagi.  Jadi bingung pulak dia dengan Nurezam.  Baik dia pergi ke bilik air.
"Ajim nak ke mana?"  Nurezam bertanya Azimah yang sudah menurunkan kaki ke lantai.
"Saya nak ke toilet?  Ezam nak dukung Ajim ke?"  Boleh pulak dia berlucu dengan lelaki itu.  Matanya memerhatikan wajah Nurezam. Menanti reaksinya.
"Kalau you sudi…."  Nurezam tersenyum membalas.
"Ajim tak sudi!" 

Azimah sudah ketawa.  Ketika itu kakinya sudah dilangkahkan ke bilik air.  Ketawa lelaki yang ditinggalkannya masih kedengaran di telinga.  Gila!!!  Azimah bicara sendiri.  Walaupun masih sangsi dia gembira dengan situasi yang begitu selesa antara mereka.

No comments:

Post a Comment